Nehoda sa stala 1. septembra 1992 o 9.25 h predpoludním, zhodou
okolností v deň, keď poslanci Slovenskej národnej rady schválili vo
večerných hodinách znenie Ústavy SR. Služobné BMW na 88. kilometri
mokrej diaľnice pri Humpolci dostalo pri vysokej rýchlosti šmyk a
preletelo cez zvodidlá. Dubček sedel na zadnom sedadle bez zapnutého
bezpečnostného pásu.
Keď prišla na miesto nehody záchranka, bývalý predseda federálneho
parlamentu sa nachádzal niekoľko metrov od havarovaného vozidla, bol
ťažko zranený, ale pri vedomí. Šofér služobného auta mal ľahšie
zranenia.
Alexander Dubček utrpel ťažké zranenia chrbtice a hrudníka. Previezli ho
najskôr do nemocnice v Humpolci, neskôr helikoptérou na ARO pražskej
Nemocnice Na Homolce. Pre trieštivú zlomeninu bedrových stavcov ho na
druhý deň operovali. Jeho stav bol vážny, ale stabilizovaný.
Priebeh rekonvalescencie sa však 17. septembra 1992 zhoršil a v ďalších
dňoch sa objavili komplikácie. Líder Pražskej jari a svetoznámy politik
Alexander Dubček zomrel 7. novembra 1992. Hlavnou príčinou smrti bolo
zlyhanie srdca, pľúc a obličiek.
Okolo jeho nehody vzniklo viacero špekulácií. České a slovenské
policajné vyšetrovania však potvrdili, že išlo len o dopravnú nehodu.
Vyšetrovanie z rokov 1999 a 2000 ukázalo, že auto išlo na úseku s
povolenou osemdesiatkou rýchlosťou 114 až 131 kilometrov za hodinu.
"Pri preverovaní prípadu okolností dopravnej nehody, pri ktorej došlo
k vážnym zraneniam bývalého predsedu Federálneho zhromaždenia ČSFR
Alexandra Dubčeka, neboli zistené skutočnosti, ktoré by potvrdzovali
záver, že úmrtie Alexandra Dubčeka spôsobil trestný čin vraždy,"
uviedol vtedajší generálny riaditeľ sekcie vyšetrovania a
kriminalisticko-expertíznych činností Policajného zboru (PZ) Slovenskej
republiky (SR) Jaroslav Ivor 14. februára 2000.
Zároveň doplnil, že BMW riadil príslušník federálneho PZ. Na zadnom
sedadle sedel Alexander Dubček, ktorý si na toto sedadlo presadol pri
motoreste Devět křížů, keďže si chcel preštudovať materiály na
zasadnutie. Cesta bola riadne plánovaná.
Na základe znaleckých posudkov mal výrazný vplyv na vznik nehody
akvaplaning. Súd neskôr uznal vodiča služobného auta vinným z ublíženia
na zdraví s následkom smrti a odsúdil ho na 12 mesiacov nepodmienečne.
Tragickú nehodu pripomína na odpočívadle pri Humpolci pamätník. Pri
výjazde z parkoviska čerpacej stanice stojí mramorová pamätná tabuľa s
bronzovým reliéfom Alexandra Dubčeka, ktorej autorom je sochár Teodor
Baník.